Ingmar Bergman
PO PRÓBIE
(Efter repetitionen)
przekład: Halina Thylwe
reżyseria i scenografia: Andrzej Dopierała
produkcja i kostiumy: Ewa Dopierała
światło i prowadzenie spektaklu: Wojciech Boruszka
utwór muzyczny z playlisty NIeznanej Śląskiej Raperki ANABERG
wystepują:
ANNA NOWAK (debiut sceniczny)
jako Anna Nowak grająca Annę Egerman, która gra również Rakel
ANDRZEJ DOPIERAŁA
jako Andrzej Dopierała grający Henryka Voglera
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Wystawienie w porozumieniu z Josef Weinberger Limited, London za zgodą Ingmar Bergman Foundation
premiera 25,26,27 czerwca 2021 w Siedzibie Stowarzyszenia FAMI.LOCK przy ulicy 3 Maja 11 w Katowicach
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych 18+
Zawiera sceny z nagością człowieczą.
Z okazji 40 lecia pracy artystycznej Andrzeja Dopierały i 25 lecia swojego istnienia TEATRU BEZ SCENY zapraszamy na arcydzieło dramaturgiczne Ingmara Bergmana „PO PRÓBIE”
„PO PRÓBIE duet wg. Dopierały” to sztuka o teatrze, o aktorach, o reżyserach, o ich wzajemnych relacjach. Niezwykle współcześnie i drapieżnie , w przekładzie Haliny Thylwe, brzmiący tekst, to obowiązkowa pozycja dla wszystkich, którzy interesują się teatrem. Dramat namiętności, pasji, wytyczania i przekraczania granic, ceny jaką płaci się za bywanie Artystą. To oczywiście również historia o miłości do człowieka bez względu na wiek i płeć. O buncie młodych i rozpaczy starych.
Zapomnijcie o Bergmanie, którego znacie z jego filmowej twórczości.
Fascynujący debiut sceniczny Anny Nowak tegorocznej absolwentki Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu!
WOJCIECH DUTKA blog
Otwarto drzwi do enigmatycznego świata teatru pozascenicznego. Po próbie na wykreowane postaci opada kurtyna, a z dymu wyłania się plątanina relacji międzyludzkich. To psychologiczna próba sił młodego i starego świata, opowieść o niekonwencjonalnej miłości, przekraczaniu granic i przemocy, a przede wszystkim o artyście i o człowieku.
Dyrektor, reżyser i aktor Teatru Bez Sceny, Andrzej Dopierała, nie ukrywa, że „Po próbie" to premiera dla niego szczególnie wyjątkowa. Z okazji 25-lecia istnienia teatru i 40-lecia wykonywania przez niego zawodu aktora, Andrzej Dopierała wystawił bowiem dzieło, którego chęć realizacji kiełkowała w nim od wielu już lat. „Po próbie" to druga premiera Teatru Bez Sceny odbywająca się w czasie pandemii, pierwszą z nich było „Szczęście", które swoją premierę miało 23 października 2020. Niestety mimo niesamowicie ciężkiej dla branży kultury sytuacji, twórcy spektaklu nie mogli liczyć na pomoc finansową, o którą się ubiegali. Wsparcia projektu odmówiło zarówno miasto, jak i Minister Kultury.
Autorem sztuki „Po próbie" jest Ingmar Bergman, szwedzki reżyser filmowy i teatralny, dramaturg i scenarzysta, znany jako jeden z mistrzów światowego kina. Zasłynął jako twórca dzieł mrocznych, zgłębiających ludzką duszę i psychikę, naszpikowanych symbolami i ukrytymi znaczeniami. Zrealizował ponad pięćdziesiąt filmów, w tym „Szepty i krzyki", „Persona", czy „Jajo węża". „Po próbie" opowiada historię podstarzałego reżysera - Henrika Voglera i jego relacji z młodą aktorką Anną, z której matką miał w przeszłości romans. Napięcie, którego pełna jest ta znajomość, wkrótce przemienia się w pożądanie.
Twórcy zdecydowali się na całkowite przeorganizowanie sceny i widowni, co dodatkowo podkreśla wyjątkowość spektaklu. Andrzej Dopierała „wpuścił" widza w zakulisowy świat, nie tylko pokazując jego wewnętrzne relacje, ale dosłownie odsłaniając kulisy Teatru Bez Sceny. Dzięki temu zabiegowi scenografia staje się wielopoziomowa, zbudowana na różnych przestrzeniach, tak jak zbudowany jest sam spektakl. Widz przygląda się garderobie, szlafrokom wiszącym na wieszakach, lustrze, w którym przeglądają się aktorzy, toaletce... W centralnej części sceny znajduje się wisząca lampa, która często gra razem z aktorami, obracając się to w jedną, to w drugą stronę, udając mierzące upływ czasu wahadło. „Magiczna lampa" jest niestandardowym elementem scenografii, którego niesamowita plastyczność doskonale przyciąga uwagę.
W roli Anny i Rakel, matki i córki, prezentowała się Anna Nowak, absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Filii we Wrocławiu. Debiutantka niesamowicie dojrzale wcieliła się w role, pokazując cały wachlarz swoich umiejętności, ogrom wrażliwości i teatralnej mądrości. Aktorka wykazała się dużą odwagą w kreowaniu naprawdę trudnych, pełnych erotyzmu, a często i bezwstydu postaci, a odtworzyła je kipiąc wręcz autentycznością. W połączeniu z doświadczeniem Andrzeja Dopierały, para ta stworzyła wybuchowy duet. Między aktorami widoczna jest chemia i stałe, utrzymujące się na wysokim poziomie, napięcie.
Ścierający się ze stereotypami, podejmujący temat przemocy, seksu i międzypokoleniowych relacji... Pojedynek niezgody, ale też i namiętności, pełna napięcia psychologiczna gra – to właśnie jest najnowszy spektakl Teatru Bez Sceny.
JULIA WALCZAK Dziennik Teatralny Katowice 26 czerwca 2021
WOJCIECH LIPOWSKI Dyskretny urok zmierzchu Miesięcznik "Śląsk"
(...) Dopierała zagrał Voglera przejmująco, lepiąc go z kawałków niepokoju, lęku przed tym, co nieobliczalne, nieprzewidywalne, gdzieś na granicy rozpaczy płynącej z poczucia przemijania, zagrożenia, przed którymi ochronić go może już tylko własna twórczość. (...) Nie wiadomo, jak Andrzej Dopierała swym mistrzowskim koncertem, wygrał w tym spektaklu czyste tony scenicznej magii, bo chyba tylko tak można nazwać imponująca swobodę i perfekcję w budowaniu napięcia oraz formy i treści poszczególnych sytuacji. W jego spojrzeniu nieustannie widzieliśmy: upokorzenie, pogardę, chęć dominacji, wyższość i niższość, jaką odczuwa wobec Marii spotkanej nie za kulisami teatru, ale kulisami własnego, coraz krótszego życia.
(...) No i ona, Anna Egerman. Debiutująca na scenie w podwójnej roli Anna Nowak. Jej Anna to kobieta piękna i pełna talentu, świadoma, że jest przedmiotem fascynacji starzejącego się artysty. (...) Skąd wzięła tyle sił, by udźwignąć obie niełatwe postaci? (...) Zagrała (...) z odpowiednim dystansem, momentami ironią, broniąc swoich racji, nie pozwalając się ubezwłasnowolnić, jej cięte, lekkie riposty budują ciekawą, przemyślaną przeciwwagę dla pewności doświadczonego antagonisty.
(...) Anna Nowak i Andrzej Dopierała w pięknym koncercie na dwa głosy uświadomili nam, w mistrzowskiej grze zabarwionej erotycznym powabem, którą tak świetnie prowadzili przed naszymi oczami, że zawsze wygrywa czas, a wszystko blednie i gaśnie niczym światła w teatrze na koniec widowiska. Próżno szukać w tym jakiejś egzystencjalnej hipotezy, która wyjaśniłaby wszelkie, może zamierzone nieoczywistości dramaturgii Bergmana. Jedno wydaje się pewne: twórcy spektaklu bardzo przekonująco opowiedzieli widzom historię o poszukiwaniu samego siebie, jakim jest człowiek, artysta, mający w pamięci przeszłość, świadomy tego, kim będzie w przyszłości, bezradny wobec własnego przeznaczenia.
WOJCIECH LIPOWSKI "ŚLĄSK"
całość: https://e-teatr.pl/dyskretny-urok-zmierzchu-15821
ZDJĘCIA: Próba 22.06.2021 fot. Krzysztof Lisiak
ZDJĘCIA: fot. Kacper Gajda
ZDJĘCIA: fot. Anna Dopierała
ZDJĘCIA CZ-B: fot. Anna Dopierała